Home » Blog » Herstellen van spierpijn

Herstellen van spierpijn

herstellen van spierpijn

Iedereen die gesport heeft weet wel wat het  gevoel van spierpijn is. Maar spierpijn kan ook optreden als je niet sport. Met name als je dingen doet die je niet gewend bent te doen. Denk bijvoorbeeld aan een dagje vrienden helpen met verhuizen. De hele dag tillen, trappen op- en af lopen en meubels uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Gegarandeerd dat je de volgende dag spierpijn hebt.

Bij sporten is het  vaak zo dat je bewust in de training je grenzen op zoekt. Daardoor moet je lichaam zich steeds aanpassen en wordt je uiteindelijk ergens beter in. Dat geld bijvoorbeeld voor je conditie, maar ook voor je spieren.

Voorbeelden zijn een HIIT training op de roeitrainer of een crosstrainer. Zelf ben ik momenteel fanatiek aan het trainen op de roeitrainer, bekijk eens de roeitrainer spieren die je gebruikt tijdens een workout. Ik kan je zeggen dat ik na een zware training mijn spieren best wel voel.

Wat is spierpijn?

Door je spieren zwaarder te belasten dan ze gewend zijn kan je spierpijn krijgen. Dit kan door je spieren heel zwaar te belasten tijdens kortere periodes, of door ze langduriger te belasten dan anders. Jouw spieren beschadigen daardoor. Deze beschadigingen zijn kleine haarscheurtjes in je spieren. Pas als deze haarscheurtjes weer helemaal hersteld zijn, zijn jouw spieren sterker geworden, maar ook een heel klein beetje korter.

Ook kan je spierpijn krijgen doordat de afvalstoffen die je spieren aanmaken onvoldoende afgevoerd kunnen worden. Deze afvalstoffen heten melkzuur en in het sporten spreek je dan van ‘verzuring’.

Herstellen van spierpijn

Door de juiste dingen te doen is het mogelijk sneller te herstellen van spierpijn. We richten  ons met name op sporters, maar ook niet-sporters kunnen hun voordeel doen met deze tips.
Soms kan je al tijdens het sporten beginnen met het herstel.

Wat helpt om sneller te herstellen is:

  • Drink (en eet) voldoende tijdens de inspanning, vooral als deze langer duurt
  • Doe een goede cooling down, hoe intensiever de inspanning hoe langer de cooling down
  • Rekoefeningen, deze halen de ‘spanning’ van de spieren af
  • Juiste voeding,  neem na het sporten eiwitrijke voeding
  • Rusten, zorg voor voldoende nachtrust en ontspanning
  • Massage door een masseur of zelf doen met hulp van een massagegun

Uiteraard kunnen we nog veel meer over dit onderwerp vertellen. We hopen met deze tips wat bij te dragen zonder al te veel achtergrond informatie.

nv-author-image

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.